Kunstner: Adolph Denis Horn
Placering: Volmerhus, Jernbanegade 4, Brande
I 1968 blev de første gavlmalerier til i Brande. Siden fulgte flere kunst- og kulturprojekter i byen i kølvandet. En af dem var at få endnu flere af byens gavle dekoreret med kunst. I anledningen af Foreningen Nordens 50-års jubilæum blev en række kunstnere fra de nordiske lande i 1970 inviteret til at lave kunst på gavlene i Brande. Der i blandt den norske kunstmaler Adolph Denis Horn. Her skaber han værket Dødens Eleksir, som stadig kan ses ved Stationsvej 5. I 1990 var han så tilbage i Brande, og denne gang bliver værket Rene Linier til.
Værket var oprindeligt et bidrag til en konkurrence om udsmykning til hovedbanegården i Oslo, men blev altså realiseret på Jernbanegade i Brande i stedet for. Med den historie in mente synes værket at rumme begreber som retning, spor, bygninger og fart. De røde linier har en tredimensionelle karakter og en retning mod højre, hvor de forsvinder ud i det blå. Og når talen først er faldet på banegårde, tog og skinner, så kan det ofte lede videre til at tale om det, at rejse, nye oplevelser, at tage af sted, om længsel, udlængsel og det, at vende tilbage.
Adolph Denis Horn er en ener i norsk kunsthistorie, både hvad angår hans motiver og hans stil. Hans store engagement i sociale spørgsmål, miljø og filosofi spiller en vigtig rolle i hans kunst og motiverne knytter sig ofte til sådanne problemstillinger. Endvidere er kunst fra perioder som barokken og surrealismen også inspirationskilder for ham.
I Adolph Denis Horns værker er der ofte en geometrisk figur, en ejendommelig bygning eller et overdimensioneret dyr, der befinder sig i et goldt landskab eller svæver i et tomt rum. Hans motiver er genkendelige men alligevel surrealistiske.
De to gavle i Brande er et meget godt udtryk for Adolph Denis Horns kunst. I mange af hans værker ses geometriske former, som får en tredimensionel karakter ved hjælp af mørke og lyse flader. Formerne synes at svæve på en blå baggrund. I andre værker har formerne karakter af en bygning, som ligger øde hen i et slags månelandskab. Det kan også være klippeformationer, der svæver på en blå baggrund. Inspirationen fra surrealismen og konstruktivismen er til stede i Adolph Denis Horns værker.
Ved en senere renovering af værket navngav kunstneren det "Cosmic Impact"; - men værket kendes i Brande primært ved dets første titel.
Horn, Adolph Denis, f. 1933 i Oslo. Norsk tegner, grafiker og maler. Han blev uddannet reklametegner fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo i 1951-54. I 1970 blev han inviteret til Brande i forbindelse med projektet ”De nordiske gavle”, som blev realiseret i anledningen af Foreningen Nordens 50-års jubilæum i 1969. Hans værk ”Dødens Eleksir” kan ses ved Stationsvej 5. I 1990 var han tilbage i Brande, hvor han udførte gavlmaleriet ”Rene Linjer” i Jernbanegade. Udover de to gavle i Brande har Adolph Denis Horn mest udstillet og lavet udsmykningsopgaver i Norge. Han sad i Riksgalleriets indkøbskomité fra 1979 – 81, og han sad også i Norsk Kulturråds rådgivende udvalg for kunstneriske udsmykninger i 1980-82. Adolph Denis Horn var blandt andet en af grundlæggerne for Norges første ”grønne” parti, nemlig Natur & Miljø. Han var manden bag partiets politiske program til valget i 1975.