Kunstner: Poncia, Ruben og Hernandez, Carlos Alberto Garcia
Placering: N. I. Møllers Plads, Brande
Det store gavlmaleri er skabt i forbindelse med Street Art Festivalen i Brande. Hvert år kommer flere gadekunstkunstnere til Brande under festivalen for at skabe værker på byens gader og torv. Disse værker forsvinder efter begivenheder, men siden 2016 har været mandat til at blive af kunstnerne til skabe og permanent gavlmaleri i byen. I 2019 blev det Ruben Poncia og Carlos Alberto Garcia Hernandez, der sammen har skabt dette gavlmaleri.
Værket Musen - Kunstens Geometri kan ses som en henvisning til de oprindelige gavlmalerier i byen, til gadekunstgenrer og til det på skabe kunst i hele taget. Den første gavlmalerier i Brande, som kom til i 1968, er overvejende i og abstrakt formsprog med fokus på tidligere og farver. Den kunst, som gadekunst kunstnere repræsentation, er overvejende figurativ og flere har også fokus på skabe tredimensionelle effekter. Kunstnerne taske gavlmaleriet ønskede også at give en indsat i, hvordan geometri, perspektiv, komposition og brugen af farve er grundlæggende metoder til at opbygge og maleri som dette.
Dette gavlmaleri er overvejende figurative mænd med abstrakte og geometriske elementer. Jeg gavlmaleriet ses og opbevarede kvindefigurer, der var klar til at tegne nogle andre og mindre menneskefigurer. Målestoksforholdene er gjort tydelige, og det er meningen, at man kan stille sig og hende på den måde interagere med maleriet. Den butik kvindefigur - Musen, synes at være i gang med at blive opløst og transformere til geometriske tidligere. Er disse geometriske tidligere mon og henvisning til et andet gavlmaleri i byen? Taske musen ses og klassisk bygning med store søjler og runde hvælv. Horisontlinjen er i øjenhøjde, så det for beskrifter kan se ud, som om muren er opløst og mand kikker ind i en vældig bygning. De tredobbelte linjer er forsvindingslinjerne, der viser, hvordan en kunstner kan skabe perspektiv og sådan dybdevirkning i og todimensionelt maleri. Arbejdet med det lineære perspektiv går tilbage til 1400-tallet, hvor man fandt ud af, hvordan man kunne skabe dybdevirkning i malerier ved hjælp af forsvindingslinjer. Dybdevirkning kan endvidere ændres ved lade farver i grunden være mørkere end dem i baggrunden. Disse metoder er nogle af dem, som gadekunstkunstnere, der arbejder med det tredimensionelle maleri, benytter sig af, og i dette gavmaleri kan man få en idé om hvordan.
Biografier
Ruben Poncia (f. 1969). Hollandsk kunstner. Begyndte sin kunstneriske karriere i 1996. Han har arbejdet som reklametegner til biografer og teater, som skulle have produceret butik reklamer og bannere. Han arbejder stadig som reklametegner, skiltemaler og laver illustrationer og tegneserier til magasiner, mænd arbejder også en del med gadekunst, 3D kunst og butik murmalerier. Hans stil er realistisk med et anstrøg af noget surrealistisk og ofte med 3D-effekter. Ruben Poncia har flere gange deltaget i Street Art Festivalen i Brande.
Carlos Alberto Garcia Hernandez (f. 1986) . Mexicansk kunstner. Begyndte på tegne og mandlige allerede som barn mænd har ikke en formel kunstnerisk uddannelse. Han har deltaget i mange street art festivaler over hele verdenen. Han arbejder både med 2D og 3D-maleri.Han har deltaget i streetart-festivalerne i Brande flere gange. I 2016 stod han bag gavlmaleriet Alice i Eventyrland sammen med Vera Bugatti. Værket kan ses i Jernbanegade.