Kunstner: Lars Ravn
Placering: Ikast Rådhus (1. sal), Rådhusstrædet 6, Ikast
Der er to ting ved værket, man kan prøve at hæfte sig ved, når man betragter det. Værkets udformning og kunstnerens brug af guld.
Værket er udformet som et triptykon. Denne tredeling af værker kendes især fra middelalderens altertavler, hvor tavlens sidefløje kunne lukkes samme foran midterpartiet. Ser man på Lars Ravns værk, så har fløjene samme form som midterbilledet, hvis man forestiller sig, at man lukkede dem. Så associationen til et triptykon ligger lige for.
I et triptykon er de vigtigste personer eller den vigtigste fortælling placeret i midterbilledet. I Lars Ravns værk er der da også særligt fokus på midterfeltet. Her stå GUL, RØD og BLÅ med store bogstaver og med guldbaggrund. Rundt om det findes der så dette mylder af bogstaver. Her kan man gå på jagt efter ord.
Lars Ravn benytter sig altså af nogle kunst- og kulturhistoriske inspirationer i dette værk. For det første tredelingen af værket, og for det andet guldbaggrunden, som har en direkte reference til den tidlige middelalders kristne ikon, hvor guldet blev brugt til at symbolisere det guddommelige, det hellige og det overjordiske. Den brug af guldet i kunsten er stadig den dag i dag stærkt forbundet med disse gamle kristne referencer, særligt når det anvendes som baggrund i billedet, som Lars Ravn gør det her.
BIOGRAFI
Lars Ravn
Maler
Født 14. august 1959 i Ålborg
Lars Ravn er autodidakt kunstner. Som ung gik han på gymnasiet i Vejle, hvor han begyndte at male. Siden kom han som militærnægter til at arbejde som håndværker på Silkeborg Kunstmuseum. Hans debut som kunstner var på udstillingen ”Billedmesse” på Vejle Kunstmuseum i 1980, og han har siden udstillet flittigt blandt andet på Silkeborg Kunstmuseum, Trapholt, Vejle Kunstmuseum, Esbjerg Kunstmuseum og Arbejdermuseet, og i udlandet blandt andet på Fondation Cartier i Paris, Lanlan Gallery i Kina samt på gruppeudstillinger på Færøerne, Island, Sverige, Tyskland for at nævne nogle få.
Lars Ravn var tilknyttet den kreds af kunstnere, som blev kaldt "De unge vilde", og som i 80´erne skabte et råt og ekspressivt maleri. LR deltog i en række fælles arbejder og projekter, blandt andet sammen med Kenneth Nielsen og Claus Carstensen. Han arbejdede også en del sammen med kunstneren Knud Odde. En af hans første udstillinger var på kunstbiblioteket Tranegården, der året forinden havde huset den legendariske udstilling ”Kniven på hovedet”.
Som flere af hans ”unge og vilde” kolleger insisterede Lars Ravn på maleriet. Lars Ravns malerier er ofte naivistiske i deres udtryksform, med stærke farver, let genkendelige figurer og i et ekspressivt univers. De tidligste værker er kendetegnet med en række af malerier, der alle har en stiliseret menneskefigur med runde, æggeformede ansigter med sorte konturer og store runde øjne. Menneskefiguren og særligt kaninen er yndede motiver. Ikast Bibliotek har for eksempel to borde med kaniner i keramik skabt af Lars Ravn.