Kunstner: Jens-Flemming Sørensen
Placering: Strømmen, Brande
Jens-Flemming Sørensens bronzeskulptur er modeleret som en samling mere eller mindre bevægelige og genkendelige former placeret på en flad sokkel. Den indeholder flere kontrastfyldte former og overflader. I skulpturens udfoldes både mødet mellem runde og kantede former og mødet mellem knudrede og glatte overflader.
Skulpturens mange del-elementer giver den en levende og dynamisk karakter; de forskellige former bevæger og forskyder sig lava-agtig og sanseligt rundt på soklen. Spredningen af skulpturens elementer er med til at knytte den sammen med dens plads og arkitektoniske omgivelser.
Jens-Flemming Sørensen senere skulpturer har gerne et mere fabulerende, mystisk eller surreelt element. Det synes mere knyttet til moderne italiensk skulptur end dansk kunst. Helheden i hans værker består af konkrete og organiske former. Åbninger og former som sprængte kloder, hvorfra for eksempel en kvindetorso eller kvindeansigt gådefuldt kommer til syne eller fødes ud af en ustruktureret masse, er med til at understrege det surreelle indhold i hans skulpturer.
Dele af formsproget synes inspireret af Art Nouveau, mens andet synes inspireret af billedhuggeren August Rodin. Karakteristisk for hans skulpturværker og deres koncept er spredning en af flere skulpturelementer på det udsmykkede areal. Gennem skulpturens udstrækning og spredning opstår en særlig pladsarkitektonisk helhed.
Deltager i projekt ”Murens mænd”, 1968
Jens-Flemming Sørensens skulptur var en del af det omfattende kunstprojekt der i sommeren 1968 afvikledes i Brande under navnet ”Murens mænd”. Jens-Flemming Sørensen var den eneste der bidrog til projektet med en skulptur om end andre af de deltagende billedkunstnere i mindre omfang arbejde med forskelligartede rumlige elementer i deres gavlværker.
Malerne Kai Führer, Leif Jepsen, K. Bjørn Knudsen og Poul Agger udsmykkede gavle med motiver betitlet ”Sort-hvid reflief”, ”Legetøjsdyr”, ”Akrobatfantasi” og ”Kvinde, sky og fugl”. Også Anders Kirkegaard, Henrik Flagstad og H. C. Rylander udsmykkede gavle og mure men ingen af disse værker eksisterer længere. Der udførtes 23 værker under projekt ”Murens mænd” i 1968, tilbage er de fire nævnte gavle og Jens-Flemming Sørensens bronzeskulptur ved Strømmen i Brande.
BIOGRAFI
Jens-Flemming Sørensen (1933-2017)
Billedhugger
Jens-Flemming Sørensen, der var uddannet skrædder, begyndte som autodidakt maler. Han debuterede 1960 på Charlottenborg. Deltog på Eks-skolens aftenundervisning 1961-62, og blev snart tilknyttet den eksperimenterende gruppe af kunstnere omkring Eks-skolen.
Jens-Flemming Sørensens tidlige skulpturværker fra 1960erne bygger på ideer fra kubismen, hvor kugler, kuber og kegler er de grundlæggende form-elementer. Senere raffinerede han sit skulpturelle udtryk med form-referencer til både surrealismen og jugendstil. 1966 var han medstifter af kunstnergruppen Passepartout
Jens-Flemming Sørensen var en af Danmarks mest benyttet udsmykningskunstner. Et af hans hovedværker var udformningen af Toftegårds Plads i København (1982), en fontæne til Carlsbergbryggeriernes hovedsæde, også i København (1998), og fontæner, skulpturer og relieffer til erhvervs- og boligbebyggelsen Tuborg Nord i Hellerup (2003).
Af legater og priser har han blandt andet modtaget: Ny Carlsbergfondet, Det romerske legat 1968, Kunstfondens 3-årigt arbejdslegat 1968, Eckersbergmedaljen 1972, Nationalbankens Jubilæumsfond, Rejselegat, USA 1983, og Toison D’or, Prixde la Scupture, Cannes, Frankrig 1996