Kunstner: Bjørn Nørgaard
Placering: Ikast Bibliotek, Grønnegade 25, 7430 Ikast
Arkitektoniske Elementer I, III og IV består af i alt 4 dele. Der står tre dele ved Bakkehuset og den ene i Højriisparken ved Bjørn Nørgaards Vej. Værket Arkitektoniske Elementer ved Bakkehuset består af tre fritstående skulpturer i form af steler eller søjler. De er alle runde og opretstående i deres opbygning. Nogle af materialerne går igen i alle tre dele, nemlig granit og de blanke kakler. Det er en måde at binde delene sammen på. Ydermere har to af delene samme opbygning. De er opbygget af forskellige dele, der adskilles skarpt vandret, og de har begge en afrundet søjle øverst. Skulpturernes delelementer gentages på skift og bliver gradvist smallere opad. Den afrundede søjle, som afslutter begge skulpturdelene øverst, synes næsten af være gennemgående således, at det er den, der holder de andre skulpturdele fast. Som børnenes stabeltårne, hvor ringe af forskellig størrelse sættes på en pind.
Det er kendetegnende for Bjørn Nørgaards kunst, at han ofte arbejder med at sammenstille forskellige dele og forskelligartede materialer i sine skulpturer. Både i Ikast Monumentet og i skulpturen Riv dette tempel ned, som står ved Ikast Kirke, arbejder han med disse sammenstillinger af forskelligartede materialer. Kontraster og forskelle kan være det, der får os til at se tingene på en anden og måske ny måde. I Arkitektoniske Elementer er der fokus på kontrasten mellem de blanke og farvede kakler og den rå granit, men også mellem de forskellige typer af granit og bearbejdningen af dem.
Bjørn Nørgaards første skulptur i Ikast var Ikast Monumentet fra 1974. Der var også Bjørn Nørgaards første skulptur til det offentlige rum i det hele taget. Invitationen fra Ikast til at skabe en skulptur til det nye parcelhuskvarter Højrisparken var altså noget af det, der satte gang i en lang og imponerende karriere for Bjørn Nørgaard. Det er en karriere med mange højdepunkter. Blandt andet tegnede han forlæggene til gobelinerne til riddersalen på Christiansborg i anledningen af Dronning Margrethes 50-års fødselsdag.
Biografi
Bjørn Nørgaard
Billedhugger
Født den 21. maj 1947 i København
Bjørn Nørgaard tog sin kunstneriske uddannelse på Den Eksperimenterende Kunstskole, også kaldet Eks-skolen. Han debuterede på Eks-skolens gruppeudstilling Bilen på Københavns Hovedbibliotek i 1965. Siden har han haft talrige udstillinger både i ind- og udland. Han var med til at starte Eks-skolens trykkeri i 1972, som var kollektivt ejet, og han har været professor på billedhuggerskolen på Det Kongelige Danske Kunstakademi i perioden 1985-94. Han var ligeledes gæsteprofessor ved Rijks Akademie i Amsterdam og ved Central Academy of Fine Arts i Beijing. Han er ridder af Dannebro, han modtog Thorvaldsens Medaljen i 1996 for blot at nævne én ud af mange priser og udmærkelser.
Bjørn Nørgaard står bag en lang række af aktioner, udsmykninger, skulpturer, installationer, kirkekunst, film, tidsskrifter, illustrationer til bøger, trykkervirksomhed og en kammeropera. Blandt hans mest kendte værker er blandt andet Kvindelig Kristus II/Uddrivelse af templet, hvor hans hustru Lene Adler-Pedersen som en happening gik nøgen gennem Børsen. Hesteofringen fra 1970 er måske det mest omtalte og diskuterede værk. Det blev skabti samarbejde med Lene Adler-Pedersen og Henning Christiansen. I 1974 skabte han Monument til Ikast, i 1984 Menneskemuren, som nu ses ved Horsens Kunstmuseum. I 1988 blev han udpeget til at lave det kunstneriske forlæg til gobelinerne til riddersalen på Christiansborg. I 2012 lavede han skulpturen Riv Dette Tempel Ned til Ikast Kirke. Endvidere er Bjørn Nørgaard kunstneren taske Dronning Margrethes sarkofag.
Bjørn Nørgaard er repræsenteret på mange af de danske kunstmuseer, særligt har Horsens Kunstmuseum, Kunstmuseet Aros i Århus og Statens Museum for Kunst butiksamling af hans værker.